Bedenk goed welke informatie je wil delen met eventuele kopers

Welke informatie deel je met een potentiële koper?

Je wilt je bedrijf verkopen. Een hele stap voor iedere ondernemer, wat de reden voor verkoop ook is. Nadat je je advertentie hebt geplaatst op onze website is het moment daar: de eerste geïnteresseerde meldt zich, spannend! Nu de eerste kandidaat zich heeft gemeld, wordt een mogelijke bedrijfsovername echt serieus.

5 tips om jouw te koop staande bedrijf compleet te beschrijven

In je advertentie heb je wellicht nog niet alle informatie over je te koop staande bedrijf gedeeld. Soms doe je dit bewust, als je bijvoorbeeld je onderneming anoniem te koop zet, maar ook onbewust kan er soms informatie ontbreken die voor een mogelijke koper juist essentieel is. Welke informatie deel je wel en niet met een geïnteresseerde? Bekijk zeker wat er in advertenties staat van andere bedrijven die te koop staan. Door dezelfde soort informatie te geven, of juist bewust bepaalde zaken niet te noemen kan jouw bedrijf extra opvallen. Wij geven je een aantal tips over welke informatie je wel en (nog) niet hoeft te delen als je bedrijf te koop staat.

Check met wie je zaken doet Deel niet met iedereen extra informatie over jouw bedrijf

Stuur de extra informatie niet zomaar naar iedereen. Bij Curi zie je direct wie er contact met je opneemt. Doordat iedereen een iDIN-check moet doen, weet je zeker dat er niet een concurrent ongewenst aan het vissen is naar extra informatie. Wil je nog meer zekerheid? Vraag dan een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen. We bieden een gratis variant die direct online ondertekend kan worden. Wel zo handig en veilig!

Dit wil een koper weten over jouw bedrijf

Sommige kopers vragen direct of er een IM beschikbaar is. IM staat voor informatiememorandum of investeringsmemorandum. Een IM wordt ook wel eens een Bidbook genoemd. Het komt allemaal op hetzelfde neer: een uitgebreide omschrijving van jouw bedrijf. Zo’n document bestaat vaak uit een aantal vaste onderdelen waardoor een koper of investeerder kan bepalen of jouw bedrijf interessant is voor hem/haar. De volgende onderdelen zie je vaak terug in een IM:

  1. Algemene bedrijfsinformatie:
    De meest primaire informatie over je bedrijf deel je in dit onderdeel. Denk aan de bedrijfsnaam, kvk-nummer, de url van de website en de juridische structuur. Zijn er meerdere aandeelhouders of vennootschappen betrokken? Benoem dit dan ook direct. Stel jezelf als eigenaar ook kort en krachtig voor. Een persoonlijke klik is ook zeker belangrijk als het gaat om een overname van een bedrijf.

     
  2. Bedrijfsactiviteiten:
    Vertel wat je bedrijf doet. Binnen welke markt opereert je bedrijf? Hoe is de omzet verdeelt over de verschillende productgroepen of diensten en wie zijn je belangrijkste leveranciers en klanten.

     
  3. Interne analyse en organisatie:
    Leg uit hoe je bedrijf is gehuisvest en welke personen er belangrijk zijn voor je onderneming. Hoeveel werknemers heeft je bedrijf? Is er sprake van een managementteam of ben je zelf eigenaar en enige medewerker?

     
  4. Externe analyse:
    Jouw bedrijf heeft een plek verworven in de markt. Geef aan wat je positie nu is ten opzichte van je concurrenten en welke kansen en bedreigingen je op de korte en langere termijn ziet voor jouw bedrijf. Zo kan een mogelijke koper of investeerder direct zien waar hij/zij met zijn/haar kennis en ervaring nog potentieel kan toevoegen.
     
  5. Financiële gegevens en prognose:
    Je begrijpt dat vooral dit stuk heel interessant is voor een mogelijke koper. Een eerste bieding zal vooral afhankelijk zijn van hoe financieel gezond je bedrijf nu is en welke prognoses er zijn voor de toekomst. Geef een goed beeld van hoe je bedrijf er voor staat door (wanneer mogelijk) de omzet, kosten en winst te delen over de afgelopen 2-3 jaar en het huidige jaar. Geef ook een prognose over de komende paar jaar, verwacht je bijvoorbeeld kosten voor vervanging van materiaal of systemen? Of lopen er belangrijke contracten met leveranciers af? Of is er juist sprake van een afbetaling van een eerder gedane investering waardoor de kosten de komende jaren juist gaan dalen?

Presenteer jouw onderneming professioneel

Nu je weet wat er in ieder geval in een IM of bidbook verwacht wordt, is het ook belangrijk om over de vorm na te denken. Zorg voor een professionele uitstraling. Schrap lange teksten, vervang deze als het even kan door pakkende afbeeldingen en gebruik korte en bondige opsommingen om bijvoorbeeld je producten of diensten toe te lichten. Ook simpele dingen als paginanummering, een duidelijk voorblad met titel en een goed leesbaar lettertype zorgen ervoor dat het document lekker leest voor de ontvanger.

Er zijn verschillende partijen die je kunnen helpen bij het opstellen van een document als deze. Niet alleen je eigen boekhouder of accountant, zij kunnen je de verschillende financiële gegevens makkelijk verstrekken. Ook zijn er verschillende adviseursbureaus die zich hebben gespecialiseerd in bedrijfsovername. Deze M&A adviseurs, waarbij M&A staat voor Mergers & Acquisitions, adviseren en begeleiden ondernemingen met de financiële en commerciële kant van koop-en fusiedeals. Zij hebben vaak grote kennis van een specifieke bedrijfstak en hebben een bijbehorend netwerk van marktleiders, kopers en verkopers. Zeker voor grotere bedrijven is het verstandig om met een gedegen adviseur in zee te gaan. Hou er wel rekening mee dat deze adviseurs naast een vergoeding voor hun werkzaamheden, vaak ook een percentage van de verkoopsom vragen voor hun gedane werk. Curi maakt bedrijfsovername makkelijker voor iedere ondernemer. Daar horen wat ons betreft dan ook lage tarieven bij. Check onze tarieven op de tarievenpagina

Bij Curi regel je zelf de verkoop van jouw bedrijf

Curi wil bedrijfsovername voor alle ondernemers makkelijker maken. Daarom kan je zelf je advertentie maken en heb je zelf contact met potentiële kopers. Zodra je een eerste kennismaking hebt gehad met een mogelijke opvolger en gesprekken serieuzer worden, adviseren wij je dan ook om zeker een adviseur in de hand te nemen om de zaken financieel en fiscaal goed af te ronden. Tot die tijd heb je zelf de touwtjes volledig in handen en maak je nog geen extra kosten.

Start direct met het verkopen van jouw bedrijf

Curi B.V.
Vendelier 2C
3905 PA Veenendaal
Blijf op de hoogte
© 2022 - Curi B.V.