Vrouw wil eigen bedrijf verkopen en zoekt informatie over welke stappen zij moet zetten

Stappenplan voor verkoper bij bedrijfsovername

Je bedrijf te koop zetten doe je niet over 1 nacht ijs. Dit is een proces waar je goed de tijd voor moet nemen. Een goede voorbereiding helpt om de daadwerkelijke overname vlot te laten verlopen. Daarom helpen we je graag om dit hele proces helder te krijgen met dit stappenplan voor bedrijfsovername.

Stap 1: verplaats je in de koper

Net als dat je in je eigen bedrijf continu aan je doelgroep denkt, moet je dit ook doen bij het verkoopklaar maken van je eigen bedrijf. Je koopt geen bedrijf waarvan de administratie niet klopt. Of waarvan alle kennis en kunde in het hoofd zit van slechts 1 persoon. Zorg er daarom voor dat je alles op orde hebt. Het op papier zetten van al deze zaken zorgt ervoor dat je een mooi overzicht hebt voor een potentiële koper. Hij of zij ziet dan de kansen en de bedreigingen waar het bedrijf mee te maken heeft en kan vast gaan nadenken over hoe de kansen benut kunnen worden. Ook jouw motieven om ooit te zijn gestart, maar zeker ook waarom je het bedrijf nu wil verkopen kunnen een kandidaat helpen bij te vormen van een beeld over het bedrijf. Denk bij het opschrijven van deze zaken aan:

  • Waarom ben je ooit gestart? Welke kansen zag je toen?
  • Welke obstakels heb je overwonnen en in hoeverre past het oorspronkelijke bedrijfsplan nog in de huidige tijd?
  • Waarom wil je het bedrijf nu verkopen, en op welke termijn? 
  • Wil je zelf nog betrokken blijven of zoek je per direct opvolging?
  • Welke huidige klanten (contracten, abonnementen) heb je nu en zijn onderdeel van de verkoop?
  • Heb je een bedrijfspand, en is deze onderdeel van de verkoop?
  • Welke andere zaken zijn eigendom van het bedrijf? Denk aan intellectuele eigendommen, URL’s, telefoonnummers maar ook eventuele rechtszaken en verleende garantie 
  • Zijn alle lopende contracten met personeel, leveranciers e.d. in te zien?

Het is ook belangrijk om te besluiten of je het gehele bedrijf verkoopt of slechts een onderdeel. Verkoop je de gehele BV of alleen een deel van de bezittingen. Kiezen voor een aandelentransactie of een activa/passiva-transactie heeft gevolgen voor zowel jouzelf als de potentiële koper. 

 

Stap 2: denk na over de waarde en de verkoopprijs

Dat waarde niet gelijk staat aan prijs is vast geen verrassing. Kijk maar naar de huidige huizenmarkt waarin massaal meer wordt betaald dan dat een huis echt waard is. Om voor jouw bedrijf de waarde te betalen zijn een aantal zaken van belang:

  • Maakt je bedrijf winst en zo ja wat is dan de brutowinst de afgelopen jaren geweest? 
  • Hoe is die winst tot stand gekomen? Zijn dat vaste klanten die wellicht ook een abonnement/contract met het bedrijf hebben gesloten? Of is de winst vooral ontstaan door eenmalige omzet?
  • Zal de winst er ook zijn als jij als eigenaar niet meer betrokken bent bij het bedrijf? Met andere woorden: hoe afhankelijk is het resultaat van het bedrijf van jou als persoon

Daarnaast zal een potentiële koper ook altijd naar de toekomst kijken. Welke kansen ziet hij voor jouw bedrijf? Zijn dat dezelfde kansen die jij ook hebt genoemd bij stap 1, of ziet hij er meer? 

Tot slot speelt ook hier, net als op de eerder genoemde huizenmarkt, emotie een rol. Hoe graag wil jij als verkoper jouw bedrijf verkopen en hoeveel mensen staan er te popelen om jouw bedrijf over te nemen. 

Wil je meer weten over de verschillende rekenmethodes om van bedrijfswaarde naar verkoopprijs te gaan? Lees dan zeker ook het artikel waarin we 3 gangbare rekenmethodes toelichten

 

 

Stap 3: maak (online) een verkoopbrochure

Uiteindelijk wil je potentiële kopers bereiken voor jouw bedrijf. Daarom kan je op Curi in 3 eenvoudige stappen jouw bedrijf te koop zetten. Op die manier maak je jouw online verkoopbrochure en kunnen potentiële overnamekandidaten jouw bedrijf vinden en gemakkelijk contact met jou opnemen. 

Zet jouw bedrijf nu te koop

Je begint met de gegevens van jouw bedrijf: de feiten op een rij. Hier geef je aan in welke branche het bedrijf werkzaam is en wat voor soort klanten je bedient. Je vertelt iets over eventueel personeel en je geeft aan waar je gevestigd bent en of je een eigen pand hebt of niet. 

 

Vervolgens beschrijf je het bedrijf en geef je aan waar volgens jou de aandachtspunten en kansen liggen. Dit is ook de plek waar jij wat resultaten van jouw bedrijf kan delen. Je kiest zelf of je dit met omzet of winst wil doen. En er is plek om eventueel wat foto’s en andere bijlagen toe te voegen. Tot slot vragen we jou om jouw ideale overnamekandidaat te omschrijven. Zo krijgt de overnamekandidaat naast de feiten ook meer gevoel bij jouw bedrijf.  Wellicht herkent hij of zij zich in jouw verhaal en neemt hij direct contact met je op.

 

Jij kiest zelf of je jouw (bedrijfs)naam al bekend maakt of dat je liever nog anoniem blijft. Jij vult alleen die gegevens in die in jouw ogen genoeg moeten zijn om potentiële kopers aan te trekken. En als dat lukt, ga je eerst kennismaken. Wij bieden je de gratis mogelijkheid om voordat je jezelf bekend maakt een geheimhoudingsverklaring te sturen naar de potentiële koper. Op die manier weet je zeker dat de informatie die je gaat delen (zoals je bedrijfsnaam en eventueel bedrijfsgevoelige informatie) tussen jou en de kandidaat blijft. 

Stap 4: onderhandelen en verkopen

Is het je gelukt om 1 of meerdere kandidaten te vinden? Gefeliciteerd! Maar realiseer wel: nu begint het echte werk pas. We adviseren je, om zeker in dit stadium, een goede adviseur in de hand te nemen. Denk aan een advocaat, jurist of overnamespecialist

Als je na verdere kennismaking besloten hebt om met 1 partij echt verder te willen onderhandelen is het opstellen en ondertekenen van een intentieverklaring een logische stap. Een jurist kan je hierbij helpen. Hierin leg je vast dat je beide van plan bent om de koop rond te maken. Dit doe je door andere exclusiviteit en de waardebepalingsmethode vast te leggen. Ook leg je vast in hoeverre de verklaring bindend is en wat eventuele ontbindende voorwaarden zijn. 

Het hele idee van een intentieverklaring is dat je daarna samen de laatste details bepaalt en uiteindelijk een overnamecontract opstelt. Ook hierbij is de hulp van een adviseur of een notaris noodzakelijk. Door dit zorgvuldig en compleet te doen, voorkom je gedoe achteraf. Je beschrijft dus in detail wat er bijvoorbeeld is afgesproken over personeel, ontbindende voorwaarden, overnameprijs, proces van overname. Zo zorg je ervoor dat er zowel voor jou als verkoper als voor de koper geen onduidelijkheden zijn, en je elkaar naderhand tevreden de hand kan schudden. 

Maak nu een gratis account aan

Curi B.V.
Vendelier 2C
3905 PA Veenendaal
Blijf op de hoogte
© 2024 - Curi B.V.