Vrouw die eigen bedrijf wil starten

Eigen bedrijf starten

Het is voor veel mensen een zakelijke droom: voor zichzelf beginnen. Het hebben van een eigen bedrijf klinkt als het ideaal beeld. Je bent eigen baas en bepaalt zelf hoe je bedrijf vorm geeft. Maar waarom zou je vanaf 0 beginnen, als je ook een bestaand bedrijf kan overnemen?

Voor jezelf beginnen in het bedrijf van een ander

Het is misschien niet het eerste waar je aan dacht toen je een eigen bedrijf wilde starten. Maar het overnemen van een bestaand bedrijf is een slimme stap als je voor jezelf wil beginnen. Het heeft namelijk nogal wat voordelen om in de rijdende trein van een bestaand en draaiend bedrijf te starten. De 3 belangrijkste voordelen zijn:

  1. Veel zaken zijn al goed geregeld, denk aan verzekeringen, personeel en vergunningen
  2. De vraagprijs is vaak te overzien en goed te financieren
  3. Een koper is vaak succesvoller dan een starter

 

Lees meer over de voordelen van het kopen van een bestaand bedrijf op de pagina Bedrijf kopen.

 

Gooi jij het roer om? Begin een eigen zaak

Het starten van een onderneming kan naast je huidige baan. Zeker als je als ZZP-er aan de slag wil gaan of een kleine onderneming wil starten is hier vaak ruimte voor, overleg dit wel met je werkgever. Hij of zij moet hier wel toestemming voor geven. En zorg dat je zelf helder voor ogen hebt wat je wil bereiken. Ons advies is dan ook om een helder businessplan te schrijven. Hoe dat moet lees je in ons artikel.

Start jouw eigen bedrijf, in het bedrijf van een ander

Wat moet je doen om een eigen bedrijf te starten?

Voor jezelf beginnen is een hele stap waarbij je vaak nog niet alle kennis hebt die nodig is. Er zijn gelukkig een aantal partijen die veel van je vragen kunnen beantwoorden. Neem bijvoorbeeld contact op met de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst maar ga zeker ook in je eigen netwerk op zoek naar informatie. Waarschijnlijk heb je wel ondernemers in je netwerk die je veel kunnen uitleggen. Trek de stoute schoenen aan en vraag hen het hemd van het lijf. In deze gesprekken komen er vast veel termen voor bij waarvan je niet direct weet wat het betekent. Daarom leggen we je hieronder een aantal van deze begrippen uit:

  • Accountant: zij helpen je bij het onderhouden van de administratie van je bedrijf. Ben je ZZP-er of een kleine ondernemer? Dan biedt een boekhouder vaak voldoende kennis en ervaring op jou te helpen met jouw administratie.
  • Bedrijfs- of beroeps aansprakelijkheids­verzekering: als je tijdens je werk als ondernemer schade maakt, dekt deze verzekering de kosten.
  • Cash flow: dit is het overzicht van uitgaande kosten en inkomsten.
  • Due dilligence: het boekenonderzoek dat plaatsvindt in het proces van bedrijfsovername waardoor een koper meer te weten komt over het te kopen bedrijf. 
  • Exploitatiekosten: je hebt altijd kosten aan je bedrijf om deze simpelweg te laten draaien. Bijvoorbeeld aan huur en verzekeringen.
  • Franchising: als franchisenemer sluit je een contract met een franchisegever om tegen betaling zijn handelsnaam te exploiteren. Je kan dan dus tegen betaling gebruik maken van bijvoorbeeld zijn concept, distributie, marketing, producten, dienstverlening, enz.
  • Goodwill: de meerwaarde van een bedrijf die niet simpel te berekenen is. Denk bijvoorbeeld aan de waarde van een sterke naam, een groot vast klantenbestand of een onderscheidend product/dienst.
  • Handelsnaam: dit is de naam van een bedrijf zoals die staat ingeschreven bij de KvK.
  • Inkomstenbelasting: ook als ZZP-er of eigenaar van een eenmanszaak moet je inkomstenbelasting betalen over de winst van jouw bedrijf. Simpel gezegd betaal je belasting over het bedrag dat overblijft als je de omzet min de kosten doet.
  • Krediet: dit is een ander woord voor een lening die je als bedrijf aangaat bij bijvoorbeeld een bank.
  • Liquiditeit: dit bedrag op je begroting geeft aan of je voldoende geld hebt in je bedrijf om alle rekeningen te betalen.
  • Marge: dit is het verschil tussen de prijs die je klant betaalt (verkoopprijs) en de prijs die het jou kost (de kostprijs) om een product of dienst te leveren.
  • MBI en MBO: een Management Buy In of Management Buy Out zijn twee manieren om een bedrijf over te nemen. Lees er meer over op onze pagina over Bedrijfsovername.
  • Omzet: dit is het totaal van inkomsten uit de verkoop van je product of dienst.
  • Pitch: een korte presentatie over wat wat jijzelf, jouw bedrijf en jouw product/dienst te bieden heeft voor jouw doelgroep. Handig als je bijvoorbeeld een financiering wilt regelen bij een bank.
  • Rechtsvorm: er zijn verschillende rechtsvormen voor bedrijven. Denk aan BV, eenmanszaak en VOF. Welke vorm bij jou en jouw onderneming past, kies je zelf. 

Wil je weten hoe Curi werkt? Check de video

Curi B.V.
Vendelier 2C
3905 PA Veenendaal
Blijf op de hoogte
© 2024 - Curi B.V.